Wednesday 14 December 2011

Projek Almari!!! =D

Selamat Sejahtera semua... kali ni nak kongsi psl aktiviti semasa cuti pla.. hehehe... nothing special.. just, nak cat semula almari lama... hehehe....


Ni la almari lama aku tu... aku dah buka pintu almari ni.. nak tukar papan baru.. hehehe...  kesian kan... lama dah terbiar benda ni... hehe.. so.. I decided, daripada beli almari baru, bgs aku repair almari lama ni... jimat skit duit aku.. hehehe..

So... aku mulakan langkah 1st aku... oleh sebab aku x tau langkah2 nak cat semula kabinet, so... aku pun cari la kat dlm internet.. ada jga la aku jumpa cara2 nak paint semula perabot.. bnyk information aku dpt.. especially dari ehow.com... 


Nak tau cara aku buat?? hehe... mula2 sediakan roller paint brush, dgn paint brush biasa.. klu korang nak guna 2 color.. aku cadangkan korang beli 2 roller paint brush.. so, taklah jadi mcm aku.. apa bleh buat, aku kan newbie..  

Slps tu, beli la cat yg patut... klu ikut aku, aku beli undercoat utk metal & wood..  mcm gmbr kat bawah tu... selain tu, aku beli jga cat putih dan cat merah utk kayu.... 







Dari kiri, cat merah,.. nama dia MELUX 77 6613 SIGNAL RED harga, RM18... pastu, undercoat paint, FEDERAL PAINT LX88UNDERCOAT ALKYD UNDERCOAT FOR METAL & WOOD harga RM43 klu x silap.. then, cat putih FEDERAL PAINT SUPER -10 GLOSS PAINT 9901 WHITE harga RM68 kot.. klu silap, nanti saya betulkan.. tapi, klu korang nak cat utk 1 almari mcm aku, aku cadangkan beli cat putih dan cat merah 1 liter ja.. x la membazir.. untuk undercoat 1 liter setengah maybe cukup.. 

klu korang nak yg lebih mahal, beli la Nippon Paint.. 1 Liter RM30.. x sanggup aku.. hahahahahah... baik aku beli almari baru... wakakaka... 

Then, step seterusnya, beli sandpaper around 400 grit untuk sanding almari tadi before painting.. gosok semua permukaan yang nak kena paint.. Selepas tu, hilangkan semua habuk dan paint undercoat... semua permukaan. lebih baik paint 2 coat dari 1 coat untuk cover urat2 kayu... 

Tak perlu cat tebal untuk hilangkan warna asal kayu. Then, tunggu sekurang - kurangnya semalaman utk cat kering. Kemudian, gosok semula permukaan yang sudah dicat menggunakan kertas pasir, around 600 grit. permukaan akan menjadi halus dan menutupi urat2 kayu... 

Oh ya.. time proses ni, guna roller paint brush, atau air brush klu ada... just guna paint brush biasa untuk permukaan yang tidak dapat dicapai oleh roller paint brush.. Selepas habis sanding, cat sapuan kedua or second coat menggunakan cat putih dan cat merah seperti dalam gambar di bawah...  Sekali lagi, saya ingatkan hasil yg anda nampak x berapa kemas, sebab ni 1st time saya buat.. hehehe... bukan hasil kerja professional.. hehehehe...



Ni la hasil daripada 1st coat and 2nd coat... 2 keping papan warna merah tu, untuk pintu almari ni... hehehe... mcm mana?? ok tak??? untuk newbie mcm aku??? hahaha... Reason sebab aku suruh korang beli 2 roller paint brush tu sebab.... nanti korang tgk la hasil dia.. sedikit mengecewakan aku juga la.... 


Selepas kering, sanding sekali lagi untuk lebih kemas dan gloss effect.. guna sand paper around 600 - 1000 grit.. hanya untuk permukaan yang lebih halus, bukan untuk kikis cat tu tau~


Kemudian, cat sekali lagi guna cat merah dan putih pada bahagian yang berkenaan... tapi... yang buat aku sedih ni, tiba2 pla almari aku bertukar jadi warna pink... sebab tu la aku syorkan kepada anda semua untuk guna 2 roller paint brush... tapi, nasi sudah menjadi bubur... terpaksa la aku meneruskan juga warna pink tu... aduiii..... 










Dan.. itu la hasilnya... selepas 3rd coat.. siap.... it takes 1 week for me to finished it.. oh well... alhamdulillah... siap juga akhirnya.... boleh la guna... hehehe...


Bagi yang baru belajar... Selamat Mencuba... hehehe... Minta pertolongan orang lain... especially klu nak gergaji benda2 bagi sesiapa yang x da basic... SAFETY FIRST OK! Practice makes perfect... 

2 comments:

nursyahirahsaidin@gmail.com said...

I want to try this later at home.

Unknown said...

Sy ada solid kayu rak yg besar dan guna sebagai rak TV..boleh tak modify jadi cantik sikit..
macam fix lampu...glass....pintu